• Home
  • Blog
  • 8 Essentiële Onderdelen Van Een Betaalpagina

Wat zijn nou eigenlijk de belangrijkste onderdelen of aandachtspunten van een ultieme betaalpagina? 

Wat zorgt nu voor die extra omzet wat enorme gevolgen kan hebben voor je winst?

Dat en meer gaan we met je doorlopen op deze pagina!

Als voorbeeld gebruiken we hiervoor templates van de van de Internet Marketing Unie (IMU). 

Dat zijn specialisten in neuromarketing en hebben hier een echte wetenschap van gemaakt.

IMU gebruikt de betaalpagina templates van hun eigen Plug & Pay software. 

1. Maak betalingen mogelijk zonder account 

Je ziet op veel websites en webshops nog steeds een verplichte account registratie. 

Hebben we echt een gebruikersnaam en wachtwoord nodig voor een bestelling? Lijkt me niet!

Er zijn dan ook vrij veel klanten die afhaken, mocht een account aanmaken verplicht zijn. Niet best voor je betaalpagina. 

Wil je wel dat mensen een account aanmaken?

Vraag hier dan na op andere pagina of via de mail voor een bonus of andere weggever. 

2. Meerdere betalingsmogelijkheden 

Hoewel er in Nederland voornamelijk via iDEAL wordt betaald, is het hebben van meerdere opties goed. 

Klanten zijn dit namelijk ook gewend bij andere online shops. Minimaal drie opties is aan te raden. 

Denk aan naast iDEAL, bijvoorbeeld PayPal en Creditcard. Daarnaast is ApplePay ook heel erg groeiende in Nederland.

Mocht je ook producten aan Belgen verkopen denk dan aan Bancontant

Al deze betaalopties zijn standaard beschikbaar in het pakket van Plug & Pay. Deze software gebruikt Mollie voor betalingen. 

3. Consistent Design

Zorg ervoor dat de primaire website en de betaalpagina dezelfde stijl hanteren. 

Denk hierbij aan lettertype, kleuren en logo’s

Mensen worden namelijk vrij snel sceptisch als ze doorgestuurd worden naar een betaalpagina, die compleet anders lijkt dan de website waarop ze zaten. 

Houdt dus je merk consistent op alle pagina’s van je website, maar vooral dus op de afrekenpagina waar de betaling daadwerkelijk plaatsvindt! 

4. Géén vreemde links

Eén van de belangrijkste punten op je betaalpagina is betrouwbaarheid.

Als je je klanten naar een compleet andere website stuurt voor betaling - bijvoorbeeld de website van een betaaldienst met een compleet andere URL - heeft dit negatieve invloed op je conversie. 

Sommige betaaldiensten spelen hier slim op in door je een aparte URL koppeling te geven via hun software. 

De URL voor de betaalpagina wordt dan bijvoorbeeld: 

afrekenen.*JOUW WEBSITE*.nl of shop. *JOUW WEBSITE*.nl

Dit werkt prima en heeft vaak weinig tot geen invloed op conversie, mits de pagina consistent is met de rest van je merk (zie punt drie hierboven)

5. Alleen essentiële gegevens 

Heb jij wel eens ergens proberen te betalen en toen opeens een hele lijst gegevens moest aanleveren? 

Grote kans dat jij deze betaling hebt afgebroken. Geen enkele koper zit te wachten op een betaalproces van 15 minuten. 

Vraag dus écht alleen meer gegevens als het echt niet anders kan. 

betaalpagina maken software tip 2

Het minimale is voornaam, achternaam, e-mailadres bij een cursus of training. Mocht je iets echt fysiek gaan versturen of een lidmaatschap (met machtiging) zijn adresgegevens ook nodig.

Daarnaast is het altijd goed om een veldje ‘bedrijfsnaam’ te hebben indien relevant. Zo geeft je ondernemers de kans cursussen zakelijk te kopen. 

6. Veiligheid en voorwaarden

Zoals we al eerder hebben aangegeven is het wekken van vertrouwen erg belangrijk op een betaalpagina. 

Veiligheid is hier een groot onderdeel van. Zorg dus dat er je klanten verzekerd zijn van een veilige betaling en laat dit ook zien. Dit kan door bijvoorbeeld SSL (groene slotje) te hebben. 

Daarnaast is het goed om je niet goed-geld-terug garantie duidelijk ergens dichtbij de afrekenen knop te plaatsen.

Als laatste is het eigenlijk verplicht om je privacy- en betaalvoorwaarden te tonen. Niet op de pagina zelf, maar een link naar. 

veiligheid betaalpagina

7. Elimineer afleidingen

Dit is een van de belangrijkste punten op een goed converterende betaalpagina

Er moet maar één ding te doen zijn: betalen. Verder niets helemaal niets. Het is de laatste stap in je hele kostbare sales proces. 

Het is ook een stop waar mensen de kortste aandacht spanne hebben.

Eén kleine frustratie of afleiding en men klikt de pagina weg!

Je wilt dus absoluut geen links naar je website, social media, chatbots op je betaalpagina hebben. 

8. Duidelijke knop  (Call-to-action)

Het laatste wat je wil op een betaalpagina is verwarring veroorzaken. 

Verwarring veroorzaakt namelijk frustratie en is funest voor je conversie. 

Verwarring voorkomen doe je met duidelijke invoervelden gevolgd door duidelijke knoppen.

Gebruik maximaal één of twee woorden op je betaalknop. Bijvoorbeeld het woordje ‘afrekening’ of ‘betalen’. 

Daarnaast moet de betaalknop, naast de link naar de algemene voorwaarden, de enige link of ‘call-to-action’ zijn op de hele pagina.

betaalpagina_maken_stappenplan_gids_imu

Klaar voor meer verkopen?

Download dan dit gratis 'De Ultieme Checkout' E-book van de IMU!